

Właściciel sporządza listę wymagań stawianych projektowi, przedstawiając ogólny obraz celów projektu. Kilku wykonawców D&B przedstawia różne pomysły na to, jak osiągnąć te cele. Właściciel wybiera pomysły, które lubi najlepiej i wynajmuje odpowiedniego wykonawcę. Często nie jest to tylko jeden wykonawca, ale konsorcjum kilku wykonawców pracujących razem. Po ich wynajęciu rozpoczynają budowę pierwszego etapu projektu. W fazie 1, projektując fazę 2. Jest to sprzeczne z umową o projektowanie i budowę, gdzie projekt jest w całości projektowany przez właściciela, a następnie składany jest oferta przetargowa, po czym jest ukończony.
Usługi budowlane – realizacja projektów
Kent Hansen zwrócił uwagę, że państwowe departamenty transportu zazwyczaj wykorzystują projekty budowlane jako sposób realizacji projektów, gdy państwa nie dysponują odpowiednimi umiejętnościami. W takich działach, kontrakty budowlane projektowe są zwykle stosowane w przypadku bardzo dużych projektów.
W tej umowie klient odgrywa aktywną rolę w systemie zamówień poprzez zawieranie odrębnych umów z projektantem (architektem lub inżynierem), kierownikiem budowy oraz indywidualnymi wykonawcami handlowymi. Klient przejmuje na siebie rolę kontraktową, a kierownik budowy lub projektu aktywnie zarządza poszczególnymi kontraktami handlowymi i dba o to, aby wszystkie prace były wykonywane sprawnie i efektywnie. Przykładem efektywnego zarządzania może byc firma deweloperska Stalovers.
Systemy zamówień na zarządzanie
Systemy zarządzania zamówieniami są często wykorzystywane w celu przyspieszenia procedur przetargowych, zapewnienia klientowi większej elastyczności w różnicowaniu projektów w ramach całej umowy, umożliwienia wyznaczania indywidualnych wykonawców, oddzielnej odpowiedzialności kontraktowej na każdą osobę w ramach umowy oraz zapewnienia większej kontroli klienta.
W ostatnim czasie oprogramowanie budowlane zaczyna zdobywać właściwości trakcyjne – w miarę jak cyfryzuje się przemysł budowlany. Wśród rozwiązań można wymienić na przykład: Procore, GenieBelt, PlanGrid, itp.
W budownictwie organem właściwym do rozstrzygania sporów budowlanych jest agencja rządowa lub podagencja rządowa, która reguluje proces budowlany. W większości przypadków jest to gmina, w której znajduje się budynek. Budowa wykonywana dla władz ponadgminnych jest jednak zazwyczaj regulowana bezpośrednio przez władzę właścicielską, która staje się AHJ.
Przed wykopaniem fundamentu wykonawcy są zazwyczaj zobowiązani do sprawdzenia i oznaczenia istniejących linii użytkowych przez same przedsiębiorstwa użyteczności publicznej lub za pośrednictwem firmy specjalizującej się w takich usługach.
Zmniejsza to prawdopodobieństwo uszkodzenia istniejących instalacji elektrycznych, wodociągowych, kanalizacyjnych, telefonicznych i kablowych, co może powodować awarie i potencjalnie niebezpieczne sytuacje. Podczas budowy budynku, inspektor miejski przeprowadza okresowe kontrole budynku w celu upewnienia się, że jest on zgodny z zatwierdzonymi planami i miejscowymi przepisami prawa budowlanego. Po zakończeniu budowy i pozytywnym przejściu kontroli końcowej może zostać wydane pozwolenie na użytkowanie.
Budynek operacyjny musi pozostawać zgodny z przepisami przeciwpożarowymi. Kodeks pożarowy jest egzekwowany przez lokalną straż pożarną lub urząd Straży Pożarnej.
Zmiany w budynku, które mają wpływ na bezpieczeństwo, w tym na jego użytkowanie, rozbudowę, integralność konstrukcyjną i ochronę przeciwpożarową, wymagają zazwyczaj zatwierdzenia przez AHJ do przeglądu przepisów budowlanych.